Jos palvelu ja tarjonta ei miellytä, voi asioida muualla. Näin tein kun halusin katsastaa toisen auton. Varsinaista vuosittaista katsastustahan ei täällä tunneta, mutta omistajan vaihdon yhteydessä se on tehtävä ja niinpä sen aika tuli tuolle toiselle Volvolle sillä eihän sitä ole vielä katsastettu kun se meillä on ollut. Sillä onkin ajettu 30:n päivän "inspection waiverin" voimin, eli väliaikaisella luvalla. Toisin kuin Suomessa, katsastustoimintaa hoitavat autokorjaamot korjaustoimen ohessa osavaltion poliisin myöntämän luvan turvin. Senhän arvaa mitä siitä seuraa. Korjaamot tietysti yrittävät myydä valtavat määrät omaa työtänsä ja osiaan väittäen, että ne tarvitaan leimaa varten. Oma lukunsa ovat sitten päästömittauskatsastukset, joita tehdään liittovaltion edellyttämänä joka toinen vuosi osavaltion omassa päästömittauspaikoissa.

Katsastuksesta meinasikin tulla farssi jo heti alkuunsa, kun paikat jotka mainostivat tekevänsä sen odottaessa eivät siihen tietenkään pystyneet mitenkään. Lopulta paikan löydyttyä pääsi katsuri töihinsä ja auton kimppuun. Puolen tunnin kuluttua vikaraportti olikin valmis.

1327804.jpg

Siinä kerrotaan, että korjattava olisi mm. raidetangon vuoto, ohjaustehostimen letkun vuoto, yksi alatukivarren pusla, etujarruletkut, yksi huonohko rengas ja muutamat väärän väriset vilkkujen polttimot. Raidetanko ehdotettiin vaihdettavaksi hintaan $600+työt, alatukivarsi $240+työt jne. Kuitenkin esim. noita raidetankoja saa kaupasta hintaan $250, tukivarsia $90, jne. ja esim. tuo raidetangon pienen pieni hikoilu ei ole hylkäysperuste täälläkään. Tästä suivaantuneena maksoin tämän katsastusrahastukse ($50) ja matkalla pois pysähdyin toiseen katsastuspaikkaan. Heidän raporttinsa oli tyystin toisenlainen. Ehdottivat, että jos vaikka vaihdettaisiin parit renkaat uusiin ja se olisi siinä. Ei minkäänlaista huomiota muiden huomaamista puutteista tai väitetyistä sellaisista. Tyydyinkin sitten heidän leimaansa. Samanlainen se lienee kuin muidenkin. Edelleen kuitenkaan en tiedä, kumpi on häiritsevämpää; turhien ja kalliiden korjausten pakkomyynti vai täydellinen sokeus selville vioille. Tunnen itsekin ratissa selvästi esim. tuon yhden puslan väljyyden, jonka aionkin vaihtaa aivan itse. Ihme, etteivät edes sitä huomanneet. Laatu on siis erittäin vaihtelevaa.

Päästömittauksista puheenollen, kahden vuoden voimassaolo tulikin täyteen vanhemmalle autolle. Tämäkin velvoite hoidettiin sitten aikaisin lauantai aamuna. Vanhan muistin ja kokemuksen perusteella Suomesta, kannattaa vanhaa ja miksei uudempaakin autoa ajaa 10-15 minuuttia pienellä vaihteella moottoritiellä ennen mittausta mm. katalysaattorin lämmittämiseksi. Ajoinkin mittauspaikkaan tavallista pienemmällä pykälällä ja hyvällä tuurilla ei edes tarvinnut jonottaa vaan pääsi suoraan mitattavaksi. Mittauspaikka oli kuin tavanomainen katsastuspaikka Suomessa läpiajettavine halleineen kuitenkin poikkeuksena lattialla oleva dynamometri, jossa tarkastaja ajoi autoa pakokaasuanalysaattorin ollessa kytkettynä pakoputkeen. Tapahtumaa sai itse seurata lasiseinän takaa. Testi olikin yllättävän lyhyt, sillä heidän mittarit eivät juuri edes värähtäneet ja auto läpäisi kin testin ennenaikaisesti. Voikin kysyä minkälainen rähjä ei pääsisi tuosta läpi.

1327806.jpg